miercuri, 23 noiembrie 2011

Functiile incipitului in Harap -Alb

Incipitul prin formula"Amu cica era odata:"situeaza naratiunea in atemporalitate ,intr-un timp mitologic ,fabulos."Amu"adverbul de timp mitologic  specific basmului ,introduce cadrul temporar nedefinit,"Cica",adverb de mod introduce incertitudinea in basm ,introduce ideea de probabilitate a intamplarilor.
De asemenea,spatiul este nedefinit,nu se dau relatii cu privire la locul in care se afla craiul si cu cei trei fii ai sai ,dar se stiu  ca eroul va pleca la celalalt capat al lumii
 Formula "era...un crai care avea 3 feciori"deschide o fereastra catre lumea fabulosului ;ntroduce perspectiva narativa obiectiva cu naratiunea la persoana a3a cu narator omniscient(stiu totul despre povestire)si omniprezent
Incipitul contine de asemenea un prim simbol exitent in toate basmele :cifra 3  care prezinta desfasurarea perfectiunea(craiul avea 3 feciori ,Imparatul verde avea 3 fete)simbol ce va reaparea pe parcursul actiunii
Viziunea bipolara asupra lumii: o imparatie la un capat de lume ,alta la polul opus ;intre ele  se afla lumea  plina de primejdii ,bantuita de razboaie de capcane in care va cadea si Harap-Alb ,o lume a morti si a durerii.
Lumea basmului este o lume a fabulosului ,a imaginarului pur derivat al fabulosului si miraculosului din mitologie fara legatura cu lumea reala.
Legile  naturii care conduc lumea sunt inversate.In Ion Creanga inclusiv in Harap-Alb  dispare formula initiala basmului popular si viziunea  lumii intoarse pe dos,dar ea este prezenta in continutu operei ,George Munteanu vorbeste despre lumea intoarsa pe dos  si o exemplifica cuvorbele lui Pasarila care descrie  cum se vede  lumea dincolo de lumea fizica"Lumea asta e pe dos,unu suie:ulti coboara,unu macina la moara"Este o lume de la antipozi (cei carestateau cu capul si picioarele invers)
O alta trasatura a fabulosului este prezenta redusa a miraculosului  :in miraculosul pagan  a ramas doar calul nazdravan iar din miraculosul crestin Sfanta Duminica.

2 comentarii: